Терминология

Терминологията, използвана в рамките на уеб индустрията може да представлява голямо предизвикателство за клиентите ни, тъй като много от тях не ги използваме в ежедневието си. Поради тази причина, решихме да споделим част от най-използваните термини от програмисти и дизайнери, така че да може да разбере какво точно се случва с вашия сайт и какво се опитват да Ви обяснят.

Бета версия ( Beta version )

Терминът се използва за софтуер, който е пуснат вече онлайн, но в изпитателна фаза. Хората могат да го използват, но често има бъгове и неработещи функционалности.

Кеш ( Cache )

Всеки път, когато правите нищо на компютъра си, той съхранява това в паметта, така следващия път, когато се опита да направите същото нещо, то се случва по-бързо, отколкото да се чака отначало. Мястото, където тя съхранява всичко това се нарича "кеш". Иронията е в това че, ако кеша се препълни, ще направи компютъра ви много по-бавен. Добра идея е да изтривате кеш паметта редовно. 

При изработката и оптимизацията на сайтове, разработчиците често използват кеширане, за да могат потребителите да зареждат ресурсите на сайта ( снимки, файлове, скриптове и др.) по-бързо.

CSS ( Cascading Style Sheets )

CSS-а е използван за определяне вида и  цялостната визия на уеб сайта. През последните години, CSS замени много други HTML-базирани методи за форматиране и оформление на уеб сайтове. Има много предимства при използване на CSS, но някои от най-важните са опростяване на HTML файлове от даден сайт (което всъщност може да се увеличи видимостта на страницата) и способността да се промени изцяло стила на сайта.

CMS ( Content Management System )

В превод - "Система за управление на съдържанието".Реално с това най-често имаме предвид динамичен уеб сайт, който използва база данни и позволява на собственика / потребителя да управлява съдържанието на страница (да прави промени) без да са необходими знания в областта на програмирането.

Бисквитки ( Cookies )

Бисквитките са обикновено безобидни и причините за използването им са различни. Понякога са нужни при необходимост от по-бързо зареждане на сайта. При проследяване посетителите, може да видите колко често идват, какво точно правят и други дейности по-които може да таргетирате потребители с маркетингови цели. Използват се още и за проследяване на посещенията от други сайтове - това е особено важно когато плащате на друг сайт за реклама и препращане към вашия сайт. Бисквитката може да се използва, за да се провери кога за последен път сте посетили дадена страница и ако е имало промени през това време да обнови съдържанието в браузера Ви.

База данни ( Database )

В една нормална статична уеб страница, информацията, която виждате не се променя, освен ако някой ръчно не редактира кода на страницата. При сайтове с база данни, информацията не се съхранява на страницата, а в база данните. Всеки път, когато някой посети дадена страница, информацията се зарежда през базата данни. Следователно дадена информация дава достъп през множество страница и възможност за селективно показвате на точно определени данни, с помощта на формули и различни променливи.

 
Футер (Footer)

С най-прости думи това е елемнта намиращ се в най-долната част на всяка страница. Използва се най-често за показване на най-важните страници от сайта, информация за компанията, линкове към социални мрежи, информация за контакти, методи на плащане и доставка и т.н.

Хедър (Header)

Представлява най-горната част на сайта. В хедъра най-често присъства логото на сайта, хоризонтално меню, линкове за промяна на валути и езици, потребителски вход/регистрация, потребителската кошница/количка и контактна информация като поща и телефон за връзка.

Банер (Banner)

Банерите са едни от най-често използваните елементи във всеки сайт и въпреки това наблюдението ни показва, че потребителите масово не разбират значението му. Банерите представляват обикновени изображения ( най-често с рекламна цел) и линк водещ към съответната целева страница. Най-често намират място в страничнита лента (sidebar) на страницата.

Слайдър (Slider)

Слайдерите имат почти същото значение като банерите, но с една основна разлика:

Докато банера е статично изображение, то слайдерът представлява съвкупност от няколко банера, които се въртят на ротационен принцип.  Често слайдерите се ползват само на началната страница, заемащи почти цялата видима част на екрана. При търсенето на по-добър ефект, уебмастърите добавят и движещи се текстове върху тях, като в някой случай резултатът е впечатляващ.

Странична лента (Sidebar)

Страничната лента може да бъде лява или дясна, в зависимост от това от коя страна на основното съдържание се намира. Те се използват за визуализация на менюта, банери, продуктови филтри, блог публикации и новини. За онлайн магазините, мястото е много подходящо за показване на продукти в промоция.

Въртележка (Carousel)

Принципът е много сходен с този на слайдерите и дори в сферата на уеб дизайна са едно и също нещо. Обаче за целите на нашата работа е нужно разграничаване.

Въртележката в нашия случай, се използва НЕ за ротация на банери, ами за ротация на продукти, категории, марки производители и статии от блога. Те могат да бъдат разположени в почти всяка част на сайта, като при онлайн магазините, най-подходящото място е под описанието на определен продукт, а продуктите във въртележката са подобни на него.